lidské rasy V-CH-D
Metoda V–CH–D
/uvědomění si významu/
Metoda V–CH–D (Vím- Chci se dozvědět – Dozvěděl(a) jsem se pomůže žákům si uvědomit, co o daném tématu vědí a co naopak ne. Na začátku hodiny si každý žák nakreslí tabulku se třemi sloupečky V-CH-D. Pokud tabulku kreslíme do sešitu, je vhodné si sešit položit našíř. Variantou je také vytvořená tabulka učitelem na formátu A4, kterou si žáci vlepí do sešitu, či si jednotlivé tabulky vyvěsí ve třídě.
Do prvního sloupečku „V - Vím“ každý žák sám pro sebe doplní, co již o daném tématu ví či si myslí, že ví. Poté žáci vytvoří dvojice a sdělují si mezi sebou vepsané poznámky. Společně pak dvojice vytvoří otázky, na které by rádi znali odpověď a zapíší do sloupečku „CH – Chci se dozvědět“. Společně se pak sepíší tyto otázky na tabuli. Na konci hodiny, poté co se žáci dozvědí nové informace si tyto doplní i poslední sloupec „D – Dozvěděl(a) jsem se“. Se žáky se společně zaměříme na vypsané otázky na tabuli: dokážou na ně žáci nyní odpovědět? Pokud ne, je dobré se domluvit na dalším postupu hledání odpovědí (např. za domácí úkol či v některé z dalších hodin. Žákům můžeme taktéž doporučit zdroje, kde mohou nalézat odpovědi na otázky, na které doposud odpověď nenašli.
Výchovně vzdělávací cíle:
Po zadání úkolu bude žák schopen:
Ø Kognitivní cíle:
- vybrat v textu myšlenku a zapíše do příslušného sloupce;
- pojmenovat a charakterizovat lidské rasy;
Ø Afektivní cíle:
- uvědomovat si, co o daném tématu ví, co se dozvěděli;
- vnímat shodné či rozdílné postoje svých spolužáků;
- diskutovat, polemizovat.
Ø Psychomotorické cíle:
- sestavit tabulku;
- prezentovat před spolužáky.
V-CH-D Lidské rasy /text strana 52 – 53/
|
vím |
chci se dozvědět |
dozvěděl/a/ jsem se |
|
|
|
|
|
Otázky na které jsem nenašel(a) odpověď: |
|
|
otázka: |
odpověď: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj, ve kterém jsem odpověď našel(a):