lidské rasy - zpřeházené věty
Zpřeházené věty /lidské rasy/
/uvědomění si významu, reflexe/
Postup:
- práce ve dvojicích či celoskupinová aktivita. Jednotlivé části definice se skládají tak, aby obsah dával smysl. Poté vyučující zkontroluje a vyhodnotí správnost. Variantou také může být vlastní reflexe žáků. Vyhodnotí správnost prostřednictvím úplného textu, který obdrží po složení jednotlivých částí.
Text:
Lidské rasy
Vznik lidských ras je dáván do úzké souvislosti s odchodem prvních vyspělých lidí z Afriky. V minulosti osídlili malé lidské skupinky různé části světa. Odlišné životní prostředí vedlo ke vzniku velké rozmanitosti vnějších tělesných znaků. Skupiny lidí s podobnými znaky se nazývají rasy. Znaky a vlastnosti se upevnily a staly se dědičné. Lidské rasy s od sebe odlišují tělesnými znaky. Lidské rasy se liší barvou pleti, vlasů a očí. Lidské rasy se liší tvarem nosu, rtů, očí a obličeje.
Lidské rasy se liší typem ochlupení a některými biochemickými rozdíly. Podle místa vzniku a výskytu i podle vnějších znaků rozlišujeme tři základní rasy: bílou (europoidní), černou (negroidní) a žlutohnědou (mongoloidní).
Výchovně vzdělávací cíle:
Po zadání úkolu bude žák schopen:
Ø Kognitivní cíle:
- pojmenovat a charakterizovat lidské rasy;
- rozčlenit jednotlivé části textu;
- seřadit jednotlivé části textu popřípadě přiřadit obrázky;
- sestavit souvislý text;
- interpretovat text;
- zkontrolovat správnost podle přiloženého textu.
Ø Afektivní cíle:
- zhodnotit svou práci či spolupráci;
- porovnat správnost textu s jinou skupinou či spolužákem;
- diskutovat na dané téma;
- obhájit svůj názor.
Ø Psychomotorické cíle:
- sestavit jednotlivé části textu.
I. díl
………………………………………………………………………………………
Lidské rasy
………………………………………………………………………………………
1. Vznik lidských ras je dáván do úzké souvislosti
………………………………………………………………………………………
s odchodem prvních vyspělých lidí z Afriky.
………………………………………………………………………………………
2. V minulosti osídlili malé lidské skupinky
………………………………………………………………………………………
různé části světa.
………………………………………………………………………………………
3. Odlišné životní prostředí
………………………………………………………………………………………
vedlo ke vzniku velké rozmanitosti vnějších tělesných znaků.
………………………………………………………………………………………
4. Skupiny lidí s podobnými znaky
………………………………………………………………………………………
se nazývají rasy.
………………………………………………………………………………………
5. Znaky a vlastnosti se upevnily
………………………………………………………………………………………
a staly se dědičné.
………………………………………………………………………………………
6. Lidské rasy s od sebe odlišují
………………………………………………………………………………………
tělesnými znaky.
………………………………………………………………………………………
7. Lidské rasy se liší barvou pleti,
………………………………………………………………………………………
vlasů a očí.
………………………………………………………………………………………
8. Lidské rasy se liší tvarem
………………………………………………………………………………………
nosu, rtů, očí a obličeje.
………………………………………………………………………………………
9. Lidské rasy se liší typem
………………………………………………………………………………………
ochlupení a některými biochemickými rozdíly.
………………………………………………………………………………………
10. Podle místa vzniku a výskytu i podle vnějších znaků rozlišujeme tři základní rasy:
………………………………………………………………………………………
bílou (europoidní), černou (negroidní) a žlutohnědou (mongoloidní).
………………………………………………………………………………………
II. díl
|
černá negroidní rasa |
Vznikala v oblastech kolem rovníku. Jejími představiteli jsou černoši a australští domorodci. Mají tmavou až černou barvu kůže, tmavé oči, tmavé, kudrnaté vlasy, vypouklé čelo, velké rty a široký nos. |
|
|
bílá europoidní rasa |
Vznikala v chladnějších oblastech Evropy a jihozápadní Asie.Barva pleti a očí kolísá od světlých až k velmi tmavým odstínům. Typickým znakem je úzký nos, silné ovlasení a ochlupení těla a vousy u mužů. |
|
|
žlutohnědá mongoloidní rasa |
Vznikala v Asii rozšířila se na území Nového světa. Nazývá se také rasa asijsko-americká a patří k ní i Indiáni. Lidé této rasy mají žlutou až tmavohnědou kůži. Mají rovné, tmavé vlasy, malé ochlupení a široký obličej s vysedlými lícními kostmi. |
|

