pětilístek - skinheads
Pětilístek /skinheads/
/evokace, reflexe
Užití:
5 – 7 minut
Metoda využívaná při individuální či skupinové práci žáků. Nad sděleným tématem žáci přemýšlí – lze využít nejprve brainstormingu (evokace) či shrnutí učiva, kdy bude pětilístek reflexí. Učitel zdůrazní nutnost postupování podle pokynů. Na tabuli či flip (může zůstat ve třídě jako návod), napíše „vzorec“ pětilístku. Na první řádek se napíše téma, které je vyjádřené jedním podstatným jménem. Na druhém řádku se objeví dvě přídavná jména (popis tématu, jeho vlastnosti). Na třetím řádku se uvádí dějová složka, vyjádřena třemi slovesy. Čtvrtý řádek je tvořen čtyřslovným textem, ve kterém by se měly objevit různé slovní druhy. Žáci tak vyjadřují tok svých myšlenek vztahujících se k tématu, jenž je uvedeno na prvním řádku. Na pátém řádku bude slovo, které je synonymem či asociací na klíčové, úvodní slovo. Při této metodě se hodnotí vybavení si souvislostí, originalita či tvůrčí přístup. Následuje čtení ve skupině, před třídou. Při skupinové práci se pak klade důraz na schopnost komunikace či akceptování myšlenek spolužáků.
Výchovně vzdělávací cíle:
Po zadání úkolu bude žák schopen:
Ø Kognitivní cíle:
- nalézt vhodné slovní druhy vztahující se k tématu;
- sestavit větu vyjadřující problematiku tématu.
Ø Afektivní cíle:
- uvědomovat si charakteristiku daného tématu;
- vnímat shodné či rozdílné postoje svých spolužáků;
- diskutovat, polemizovat.
Ø Psychomotorické cíle:
- zaznamenat své myšlenky do formace pětilístku;
- prezentovat pětilístek před spolužáky.
Pětilístek
První řádek – název /doslovný námět tématu/.
Druhý řádek – popis /je dvojslovný popis námětu, jaký je/.
Třetí řádek – co dělá /je sestaven ze tří sloves vyjadřující dějovou složku námětu/.
Čtvrtý řádek – pocit /je čtyřslovný výraz ukazující vcítění se do námětu/.
Pátý řádek – formulace podstaty /je snahou v jednom slově vystihnout podstatu tématu nebo ji obrazně pojmenovat – metaforou/.
Příklad:
SKINHEADS
praví, nepraví
bouřit se, vyhrožovat, bojovat
rasističtí skinheads budí strach
nejistota
skinheads
___________________ ______________________
____________________ _______________ __________________
__________________________________________________________________
____________________
Jak jste pětilístek tvořili?
Co jste si při tvorbě uvědomili?